Telefon: +420 792 752 894 | Email: myslivci@pb.cz | Adresa: Žižkova 489, 261 01 Příbram | ČÚ: 520440309/0800 | IČ: 67777635 | Datová schránka: 3pntqia

Použití ocelových broků

Od února 2023 platí zákaz použití olověných broků na mokřadech podle nařízení Komise (EU) č. 2021/57

Mokřadem se dle nařízení rozumí území bažin, slatin, rašelinišť i území pokrytá vodou, přirozeně

i uměle vytvořená, trvalá či dočasná, s vodou stojatou či tekoucí, sladkou, brakickou či slanou,

včetně území s mořskou vodou, jejíž hloubka při odlivu nepřesahuje šest metrů. Tato definice

zahrnuje jak plochy, které jsou jednoznačně v terénu identifikovatelné a zpravidla i pozemkově

vymezené (vodní toky, jezera, nádrže a jiné vodní plochy), tak plochy, které jsou

charakterizované svojí vazbou na vodní prostředí, vysokou hladinu vody v půdě, jako jsou

rašeliniště či slatiny apod. Tyto typy mokřadů jsou zpravidla specifické z hlediska své vegetace

a jsou podchyceny v rámci mapování biotopů, které bylo realizováno v rámci celého území ČR.

Otázky vzbuzuje, především zahrnutí „dočasných mokřadů“.

Těmi nicméně nejsou myšleny náhodně vzniklé louže, ale jde jinými slovy o „periodické

mokřady“, tedy o pravidelně, opakovaně zamokřované plochy jako jsou slaniska nebo periodické

polní mokřady (tvořící např. typická hnízdiště čejky chocholaté). Rozsáhlejší periodické mokřady

jsou typické především v jiných částech Evropy, např. v krasových oblastech.

Obecně je podle Evropské Komise v případě definice mokřadu nezbytné vycházet z cíle právní

úpravy, kterým je ochrana životního prostředí před nepříznivými účinky olova, zejména ochrana

ptáků, a tedy soustředit pozornost na mokřady významné z hlediska výskytu vodních ptáků.

Příslušným kontrolním orgánem je podle zákona č. 350/2011 Sb. (chemický zákon), kterým je

mj. zajištěna adaptace požadavků nařízení REACH, Česká inspekce životního prostředí, a kromě

sjednocení přístupu, který umožní zvedená mapová vrstva, bude MŽP s ČIŽP samozřejmě

průběžně řešit i další metodické otázky spojené s kontrolou dodržování nařízení Komise (EU)

2021/57. Z hlediska praktického provádění kontrol je předpoklad, že ČIŽP bude kontrolní činnost koordinovat s dalšími orgány, zejména s Policií ČR, která v řadě případů provádí preventivní akce při konání společných lovů, s orgány státní správy myslivosti (které jsou nadále příslušné ke kontrole ustanovení o použití olověných

broků při lovu vodních ptáků na mokřadech podle zákona o myslivosti) a při zmíněných

společných lovech bude využívat součinnost vedoucího lovu, který by mj. kontrolu zbraní před

zahájením lovu měl také zajistit.

Podle nařízení se zákaz „nosit“ olověné broky (brokové střelivo) vztahuje na nošení

během střelby anebo při cestě za účelem střelby – jde tedy o zákaz sloužící k posílení

vymahatelnosti vlastního zákazu používání olověných broků při lovu na mokřadech (stejně jako

stanovení 100 m ochranného pásma). Nejde tedy o jakékoli „nošení“ a v praxi bude tedy

případná kontrola spojená bezprostředně s lovem, resp. jak uvádí nařízení, střelbou. Půjde tedy

např. o kontrolu před zahájením lovu apod., přičemž zákaz se netýká pouze

osoby, jež používá zbraň, ale i např. loveckého doprovodu apod.

Společný lov, kdy by probíhal současně (resp. v přímé časové a prostorové

návaznosti) lov bažantů a kachen nad vodní plochou, na mokřadu, bude spíš výjimkou. V praxi,

byť by šlo o jeden společný lov, by zřejmě byly jednotlivé leče oddělené a mělo být tedy možné

dostát požadavkům nařízení výměnou střeliva před přechodem k leči s přítomností mokřadu.

Samozřejmě ale není vyloučené již od počátku využít střelivo bez obsahu olova a tím se

pochybnostem vyhnout. V rámci společného lovu by měl vedoucí honu

účastníky poučit mj. i omezeních souvisejících s používáním olověných broků a před zahájením

honu tak bude jistě prostor i pro dohodu účastníků, jak lov zorganizovat, aby proběhl v souladu

s požadavky právních předpisů.